Okul Öncesi Eğitim İle İlgili Temel Kavramlar ve Beceriler

1-)Sınıflandırma
Nesneleri genel niteliklerine göre bir araya getirerek gruplara ayırma süreci ve çocukların nesneleri, insanları ve olayları düzenlemek için kullandıkları temel yöntemdir.Çocuklara, benzerlik ve farklılıklarına, renklerine, boyutlarına, şekillerine, yapısal özelliklerine göre sınıflandırma yapma becerisi kazandırır.
Her etkinlikte olduğu gibi sınıflama yaparken de basitten zora doğru gidilir.Çocuklar ilk olarak renklerine, şekillerine ve daha sonra boyutlarına göre sınıflama yapabilirler.Örneğin:Çocuklara düğme kutusunu verdiğimde, ilk olarak renklerine göre sınıflandırmaya başladıklarını gözleriz.Daha sonra şekillerine göre ‘’daire-kare’’ olanlar ve boyutlarına göre ‘’büyük-küçük’’ olanlar diye sınıflandırabilirler.
Düzenli olmak için eşyalarımızı yerlerine koymalıyız.Resimde gördüklerinizi örnekteki gibi çizgi ile yerlerine taşıyınız.

Hayvanları yuvalarına çizgiyle götürünüz.


2-)Birebir Eşleme
Bir kümedeki her nesneyi diğer kümedeki bir nesne ile eşleme işlemine ‘’birebir eşleştirme’’ denir.


Baştaki nesne sayısı kadar daire boyayınız.



Her sırada aynı olanları bulunuz.Dairesini kırmızı renge boyayınız.


3-)Karşılaştırma
İki nesnenin belli bir özelliğe göre aynı veya farklı olup olmadığını belirleme işlemidir.Karşılaştırma yapmak çocuklara, nesnelerin mekandaki konumunu tanımlamak (aşağı-yukarı), boyut tanımlamak (büyük-küçük), mesafe tanımlamak (yakın-uzak), zaman tanımlamak (önce-sonra, ilk-son) gibi beceriler kazandırır.



Her sırada en az olanı örnekteki gibi daire içine alınız.



Büyük kız çocuğuna büyük oyuncakları, küçük kız çocuğuna küçük oyuncakları çizgi ile götürünüz.



Çiçeğe en yakın olan arıyı çarpı işareti (X) ile işaretleyiniz.En uzak olan arıyı daire içine alınız.

4-)Sıralama
Sıralamayı nesneleri birbirinden ayıran özelliklerine göre düzenleme olarak tanımlayabiliriz.Sıralamada çocuklar, nesnelerin tek bir özelliğine göre derece derece değişimine (çubukları uzundan kısaya doğru dizme gibi) ya da belirli özelliklerin ardışık bir düzen içinde yinelenmesine dayalı mantıksal bir düzenleme yapmaktadırlar.



Funda’nın taktığı boncukları sayınız.Boncukları renk sırasına uygun boyayınız.



Resimlerin yıldızını oluş sırasına göre boyayınız.

2 yorum:

Unknown dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Berkay ÖNEN dedi ki...

Etkinlik örnekleri için teşekkürler.

Yorum Gönder